Radosław Smolik – „Nie istnieją produkty dobre i złe” – Dietetyka oparta na faktach

5 2 votes
Article Rating

W tym wywiadzie znajdziesz takie informacje jak:
☞ Skąd się bierze efekt jo-jo?
☞ Najczęstsze mity dietetyczne.
☞ Czy wiek wpływa na naszą wagę?
☞ Jak media społecznościowe wpływają na postrzeganie własnego ciała?
☞ Jak wygląda płatny mailing?

Pierwszym gościem, z którym przeprowadzę wywiad jest Radosław Smolik. Jest on twórcą projektu Dietetyki opartej na faktach (DONF) oraz członkiem Centrum Szkoleń Sportowych (CSS) . Jego misją jest popularyzacja wiedzy żywieniowej bazując na źródłach naukowych. W mediach społecznościowych, najczęściej w formie podcastu, dzieli się wiedzą dietetyczną wspólnie z zaproszonymi gośćmi.

Radek jest również autorem e-booków: „Czy należy się bać współczesnej żywności?”, „Praktyczny przewodnik po witaminach oraz „Skuteczne odchudzanie” dostępnego również w formie papierowej.

Najnowszym projektem Radka jest płatny mailing, który w Polsce jest rzadkością. Zawiera najnowsze informacje ze świata nauki, na temat dietetyki i suplementacji.

Atypical Life: Cześć Radek. Miło mi Cię powitać jako pierwszego gościa wywiadu. Twoja wiedza z zakresu dietetyki jest ogromna, ponadto dzielisz się nią w swoich mediach społecznościowych oraz szkoleniach w Centrum Szkoleń Sportowych. Co Cię skłoniło do obrania takiej nietypowej drogi swojej kariery?

Radosław Smolik: To zdecydowanie niekrótka historia, ale ten temat pasjonował mnie już od bardzo dawna, praktycznie dzieciństwa. Przez lata stawiałem na rozwój, brałem udział w kilkudziesięciu szkoleniach, konferencjach i były okresy, gdy cały swój wolny czas poświęcałem na edukacje. Pchała (i wciąż pcha) mnie chęć posiadania większej wiedzy. To główny motyw.

AL: Jak rozpoznać, czy mamy do czynienia z wiarygodnymi informacjami?

RS: Nie sposób odpowiedzieć na to pytanie w paru zdaniach. Sama jednak świadomość, że istnieją informacje prawdziwe, półprawdziwe, czy fałszywe – jest bardzo ważna. Warto być sceptycznym wobec usłyszanych twierdzeń, poddawać je w wątpliwość i zadawać pytania. Wiara we wszystko co się usłyszy, czy przeczyta może być niestety zgubna (w szczególności, że obecnie w Internecie można znaleźć masę fake news’ów).

W tematyce żywienia warto znać podstawy – chociażby związane z piramidą zdrowego odżywiania. To może nas uchronić przed wieloma błędami.

AL: W dietetyce jest pełno mitów, które są cały czas powielane. Skąd się one wzięły? Wymienisz 5 najczęściej spotykanych przez Ciebie? Który mit jest według Ciebie najbardziej szkodliwy?

RS: W swojej praktyce spotykam się z całą gamą mitów. Wybór 5 najpowszechniejszych jest ciężki, lecz postaram się (kolejność przypadkowa):

1. Istnieją produkty złe i dobre
2. Współczesna żywność jest bezwartościowa i potrzebujemy suplementów
3. Jestem na deficycie kalorycznym i nie chudnę
4. Dieta X to panaceum na wszystkie bolączki tego świata
5. Dieta to tylko zakazy i nakazy

Wybór najbardziej szkodliwego też jest ciężki, lecz pierwszym, o którym pomyślałem jest mit, że potrzebujemy detoksu/oczyszczenia. Niestety w związku z takim przekonaniem zdarza się, że ludzie decydują się na szkodliwe działania żywieniowe.

AL: Jak, Twoim zdaniem, media społecznościowe wpływają na postrzeganie własnego ciała?

RS:

● Bańka informacyjna – obserwując tylko ludzi wyjątkowo dbających o sylwetkę i jedzenie sądzimy, że to „normalne” i my też tak powinniśmy. Warto przed tym uciekać.

● Zakłamana rzeczywistość – niestety zdjęcia, które widzimy w social mediach to najczęściej nie rzeczywistość, a najlepsze ujęcie spośród setek innych, dodatkowo poddane niekiedy obróbce w programach graficznych. Sugerowanie się nimi to zły pomysł…

● Szkodliwe zalecenia – niestety Internet jest pełny fałszywych przekonań z zakresu „na mnie działa”. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że bywają i przeświadczenia wprost szkodliwe dla zdrowia. Mocno przed tym przestrzegam.

AL: Jakie kroki podjąłbyś, aby zmniejszyć skalę nadmiernych kilogramów w Polsce? Możesz wybrać 3 sposoby, które wniosą Twoim zdaniem najwięcej korzyści.

RS:

● Odpowiednia edukacja żywieniowa i zdrowotna (już od najmłodszych lat)

● Ułatwienie dokonywania prawidłowych wyborów żywieniowych, czy tych związanych ze zdrowym stylem życia

● Regulacje w zakresie reklamowania żywności

Profilaktyka nadwagi i otyłości wymaga współpracy wielu organizacji, mediów, przemysłu spożywczego, służby zdrowia, no i samych ludzi. To szeroki, wielopłaszczyznowy temat.

AL: Osoby w średnim wieku oraz starsze uważają, że ich, powiedzmy kolokwialnie, nadprogramowe kilogramy, są spowodowane przez wiek. Jaki faktyczny wpływ ma upływający czas na naszą masę ciała?

RS: Warto tu zwrócić uwagę na fakt, że już niewielka nadwyżka kaloryczna dostarczana przewlekle lub okresowo, w perspektywie długofalowej może wiązać się ze wzrostem sporej liczby kilogramów. Nie widzimy różnic z tygodnia na tydzień, lecz w przeciągu kilku, kilkunastu lat – masa ciała i poziom tkanki tłuszczowej rośnie. Dodatkowo rzeczywiście wraz z wiekiem metabolizm może częściowo „spowalniać”, co wynika najczęściej z niższej aktywności i mniejszej ilości tkanki mięśniowej. To zdecydowanie nie uniemożliwia jednak redukcji tkanki tłuszczowej, więc nie powinno być to wymówką.

AL: Skąd się bierze efektu jo-jo po redukcji masy ciała?

RS: Przede wszystkim z powrotu do starych nawyków. Ludzie często odchudzanie traktują jako krótkotrwały epizod w swoim życiu (coś co trwa od-do), a „później można wrócić do normalności”. To błąd – utrzymanie wypracowanych efektów wymaga zmiany podejścia do żywienia, zmiany swoich nawyków długofalowo. Wprowadzenie ogromnych restrykcji i nastawienie na szybką utratę kilogramów najczęściej zwiastuje nadejście efektu jo-jo po zakończeniu odchudzania. Oczywiście to temat znacznie szerszy.

AL: Twoim ostatnim projektem jest płatny mailing. Nie wszyscy czytelnicy wiedzą czym on jest, możesz wyjaśnić, na czym on polega? Skąd wziął się pomysł? Przecież w Polsce nie jest to zbyt popularne, mało tego, wydaje mi się, że jesteś jedną z pierwszych osób, które wykorzystują ten model.

RS: Lubię robić rzeczy niepopularne 🙂 Podobnie było z podcastem, czy innymi projektami – zaczynałem robić to w czasie gdy mało kto o tym mówił. Uważam, że skrzynki mailowe są niedoceniane w dzisiejszych czasach, mimo że każdy z nas ich używa. To trochę jednak odskocznia od social mediów.

Cały projekt polega na płatnej subskrypcji (tak jak na Netflix). Subskrypcja w tym przypadku obejmuje cotygodniowy newsletter, który trafia na skrzynkę e-mail osób zapisanych. Można w nim znaleźć najnowsze informacje ze świata nauki, na temat dietetyki i suplementacji. Streszczam wyniki najnowszych, najciekawszych badań, informuję o nadchodzących (często darmowych) wydarzeniach (również z za granicy), polecam wartościowe artykuły, podcasty, czy książki. Pojawiają się też niespodzianki – dla przykładu, niedawno organizowałem wykład online tylko dla subskrybentów.

Wiem, że to nowa forma i wielu może się zastanawiać czy to dla nich – dlatego wprowadziłem gwarancję satysfakcji. Do 15 dni po zakupie można otrzymać zwrot pieniędzy za ostatni abonament. Chcę by były tu osoby, które faktycznie wyciągają z tego wartość.

AL: Jakie dałbyś rady osobom zaczynającym swoją przygodę w branży dietetycznej? Co powiedziałbyś sobie kilka lat temu? Podaj maksymalnie 5 rzeczy.

RS:

● Ucz się cały czas
● Dziel się wiedzą za darmo
● Pytaj i rozwiązuj problemy ludzi
● W social mediach lajki nie mają znaczenia, skup się na zaangażowaniu – po drugiej stronie są ludzie

AL: Jaki ostatnio zakupiony przedmiot lub usługa miała faktyczny wpływ na Twoje życie?

RS: Książka The Thank You Economy

AL: Dziękuję, że zgodziłeś się odpowiedzieć na moje pytanie. Mam nadzieję, że jeszcze spotkamy się w przyszłości. Życzę powodzenia i dalszych sukcesów

RS: Dziękuję bardzo, miło mi.

Gdzie możecie spotkać Radka?strona, podcast, Instagram, Facebook.
Kilka wybranych materiałów:
Dlaczego BCAA NIE DZIAŁA? – wspólnie z Dietetyka #NieNaŻarty
Węglowodany – odchudzanie, źródła, kontrowersje
Szkodliwość aspartamu – co warto wiedzieć?

Zostaw komentarz ze swoimi przemyśleniami ⬇️ i powiedz kogo byś widział/a jako następnego gościa.

5 2 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze