10 NAJLEPSZYCH osób z branży dietetycznej w Polsce

Od momentu, gdy zacząłem interesować zdrowym odżywianiem minęło sporo czasu. Na początku słyszałem sporo mitów, lecz wtedy uznawałem je za prawdziwe „bo przecież wszyscy tak mówią”. Jednak udało mi się później rozpoznać kompetentne osoby i placówki szkoleniowe. W tym wpisie przedstawię Ci 10 najlepszych osób oraz instytucji z branży dietetycznej w Polsce. Zajmują się oni sportowcami, popularyzują wiarygodnej wiedzy czy pomagają rozwiązać poważniejsze problemy, np. zaburzenia odżywiania. Poniższa lista jest moją subiektywną opinią, a jej kolejność jest całkowicie przypadkowa.

Powstała z zamiłowania do odżywiania i treningu braci oraz ich wspólnego przyjaciela. Jeden ze współzałożycieli Arkadiusz Matras to człowiek, który zna prawie każde badanie naukowe. Jest również współprowadzącym „Dietetycznego podcastu”. NieNaŻarci dzielą się praktycznymi informacjami na blogu, oraz prostych i często zabawnych infografikach. Ekipa się bardzo rozwinęła i tworzy ją już ponad 10 osób.
Strona, Facebook, Instagram, podcast.

Czytaj dalej 10 NAJLEPSZYCH osób z branży dietetycznej w Polsce

Witamina D – źródła, niedobór, suplementacja

Witamina D należy do grupy witamin, które są rozpuszczane w tłuszczach (A, D, E, K). Pełni ona wiele funkcji w ludzkim ciele, a jej niedobory mogą być poważne w skutkach. Zbyt niski jej poziom ma aż 90% Polaków [1].

Źródła

Głównym źródłem witaminy D jest Słońce. Jak napisałem powyżej, wystarczy w lato wyjść na świeże powietrze na kilkanaście minut. Znajduję się ona również w produktach zwierzęcych m.in. w tłustych rybach, grzybach, mleku oraz jajach [2]. Jednak szacuje się, że wraz z dietą dostarczamy około 10-20% naszego zapotrzebowania.

Czytaj dalej Witamina D – źródła, niedobór, suplementacja

Nadwaga i otyłość – największa pandemia XXI wieku?

Czy nadwaga i otyłość to największa pandemia XXI wieku? Jak poważne są ich skutki? Co jest przyczyną? Jak wpływa to na dzieci z nadmierną masą ciała? Problem jest bardzo poważny o skali światowej. Pomimo ciągłych zaleceń różnych organizacji zajmującą się ochroną zdrowia, cel ich działań nie jest zrealizowany. A tak naprawdę sytuacja wygląda coraz gorzej, co wskazują dane znajdujące się poniżej.

Czy rzeczywiście jest to PANDEMIA? – czyli liczby
  • Otyłość jest szybko rozwijającą się epidemią, która całym świecie wzrosła prawie trzykrotnie od 1975 roku.
  • W 2016 roku ponad 1,9 miliarda dorosłych w wieku 18 lat i starszych miało nadwagę. Spośród nich ponad aż 650 milionów było otyłych.
  • 39% dorosłych w wieku 18 lat i starszych miało nadwagę w 2016 r., a 13% było otyłych.
  • Większość światowej populacji żyje w krajach, w których nadwaga i otyłość zabijają WIĘCEJ ludzi niż NIEDOWAGA.
  • 38 milionów dzieci poniżej 5 roku życia miało nadwagę lub otyłość w 2019 roku!!!
  • Częstość występowania nadwagi i otyłości wśród dzieci i młodzieży w wieku 5-19 lat wzrosła dramatycznie z zaledwie 4% w 1975 r. do nieco ponad 18% w 2016 r.!!! Wzrost nastąpił podobnie zarówno wśród chłopców, jak i dziewcząt: w 2016 r. 18% dziewcząt i 19 % chłopców miało nadwagę.
  • W 2016 r. Ponad 340 mln dzieci i młodzieży w wieku 5-19 lat miało nadwagę lub otyłość!!!
  • Otyłości MOŻNA zapobiec. A nawet TRZEBA [1].
Czytaj dalej Nadwaga i otyłość – największa pandemia XXI wieku?

Sport podczas upału – zalecenia i problemy

Sezon letni się rozpoczął, a wraz z nim wysokie temperatury. Jednak ludzie dalej uprawiają sport. I bardzo dobrze. Co chwilę można zaobserwować osoby biegające, jeżdżące na rowerze, grające w sporty zespołowe amatorsko jak również profesjonalnie. Ale jak wysoka temperatura wpływa na ludzki organizm? Jakie mogą wystąpić konsekwencje ćwiczeń w upale? O tym poniżej.

Choroby związane z upałem podczas ćwiczeń

Dotykają one osoby aktywne fizycznie podczas ćwiczeń w warunkach silnego stresu cieplne spowodowanego oczywiście wysoką temperaturą. Nieleczone mogą prowadzić nawet do śmierci. Najczęstszą chorobą związaną z upałem jest udar cieplny. Charakteryzuje się temperaturą ciała powyżej 40 ° C i zmianami stanu psychicznego. Należy go leczyć poprzez szybkie schłodzenie ciała.

Czytaj dalej Sport podczas upału – zalecenia i problemy

Jak obliczyć zapotrzebowanie energetyczne? – czyli ile jeść

Co to jest zapotrzebowanie energetyczne?

Zapotrzebowanie energetyczne, to ilość energii, którą powinniśmy spożyć wraz z jedzeniem. Potrzebna jest ona nam do utrzymania masy ciała, aktywności fizycznej, dobrego stanu zdrowia czy występowaniu miesiączki.

Z czego składa się zapotrzebowanie energetyczne?

BMR – (PPM) podstawowa przemiana materii, czyli ilość kalorii, którą organizm potrzebuje, aby mógł funkcjonować. Potrzebujemy tyle kalorii, jakbyśmy leżeli przez cały dzień;

TEF – efekt termiczny jedzenia, czyli kalorie potrzebne na strawienie tego, co zjemy;

EAT – termogeneza wynikająca z ćwiczeń, czyli kalorie przepalane podczas treningu (zaplanowana aktywność fizyczna);

NEAT – termogeneza związana ze spontaniczną aktywnością poza treningową, czyli wszystko, co spalimy na czynności, które nie są utrzymaniem nas przy życiu, jedzeniem czy treningiem. Zalicza się do tego np. gestykulacja, wybranie schodów zamiast windy, spacer, sposób przemieszczania się, wiercenie czy utrzymanie pozycji jak siedzimy/stoimy;

EPOC – po posiłkowa konsumpcja tlenu jednak jej wartości są niewielkie;

Czytaj dalej Jak obliczyć zapotrzebowanie energetyczne? – czyli ile jeść

Kiedy sport POPRAWIA a kiedy POGARSZA Twoją ODPORNOŚĆ

Możecie się czuć trochę zdezorientowani. Po części się wam nie dziwię, bo jak coś co wpływa na poprawę odporności, może również ją pogarszać. Wyjaśnię Wam dokładnie poniżej.

W różnych badaniach sprawdzano jaki wpływ ma aktywność fizyczna na układ odpornościowy, ryzyko chorób itd..

Przewlekły wpływ ćwiczeń na układ odpornościowy

Podczas ćwiczeń aerobowych o umiarkowanej i wysokiej intensywności trwających krócej niż 60 minut zwiększa się aktywność komórek, które odgrywają kluczową rolę w obronie immunologicznej i zdrowiu metabolicznym (1 , 2 , , 4, 5 , 6 , 7 , 8).

Ogólnie rzecz biorąc, ostre ćwiczenia są obecnie postrzegane jako ważny środek wspomagający układu odpornościowego, który stymuluje ciągłą wymianę leukocytów między układem krwionośnym, a tkankami. Umiarkowane ćwiczenia metaboliczne wywołują niewielkie, ostre podwyższenia IL-6 (prozapalne białko), które wywierają bezpośrednie działanie przeciwzapalne , poprawiając metabolizm glukozy i lipidów w miarę upływu czasu (9,10).

Czytaj dalej Kiedy sport POPRAWIA a kiedy POGARSZA Twoją ODPORNOŚĆ